W poprzednim poście opisaliśmy po krótce pięć JAM – czyli zasad moralnych. Dziś chcielibyśmy przedstawić efekty ich przestrzegania zgodnie z klasycznym podejściem do jogi. A są to:
AHIMSA (niekrzywdzenie)
„Ten, kto utwierdza się w niekrzywdzeniu mową, myślą i uczynkiem, porzuca swoją agresywną naturę, a inni w jego obecności przestają odczuwać wrogość.” B.K.S. Iyengar, Światło Jogasutr Patańdżalego
SATYA (prawda)
„U umocnionego w prawdzie mowa jest skuteczna, tzn. co powie, to się stanie, szczególnie w dziedzinie moralnej przemiany człowieka.” Wstęp do Jogasutry Jogabhaszja,, tłum. Leon Cyboran
ASTEYA (niekradzenia)
„Ten kto jest pozbawiony pożądliwości, bez trudu przyciąga to co drogocenne dosłownie i w przenośni, w tym także prawość – klejnot nad klejnotami.” .” B.K.S. Iyengar, Światło Jogasutr Patańdżalego
BRAHMACARYA (wstrzemięźliwość)
„ Gdy jogin umocni się w cnocie brahmaczarji (wstrzemięźliwości, czystości płciowej?) osiąga moc (energię duchową, virya).”Jogasutry Jogabhaszja, II.38, tłum. Leon Cyboran
APARIGRAHA (nieposiadanie)
„Gdy ktoś jest pozbawiony zachłanności i obywa się bez zbędnych rzeczy materialnych, zdaje sobie sprawę z prawdziwego znaczenia swojego życia, a ono całe przed nim się odsłania.” B.K.S. Iyengar, Światło Jogasutr Patańdżalego
Zapraszamy do wspólnej praktyki !