Jak ćwiczyć

Zalecenia ogólne

Wybierz spokojne, zacienione miejsce o stabilnym podłożu. Praktykuj  boso.  Dopasuj porę ćwiczeń do swojego harmonogramu. Praktyka poranna dodaje energii, wieczorna usuwa zmęczenie, odświeża i uspakaja. Przystępuj do praktyki z pustym żołądkiem. Możesz jednak wypić przed ćwiczeniami filiżankę herbaty, kawy, kakao lub mleka. Po lekkim posiłku odczekaj godzinę przed rozpoczęciem zajęć, a po obfitym odczekaj około 4 godziny. Jeść możesz pół godziny po zajęciach. Praktykuj uważnie wykonując ćwiczenia na poziomie 80 % swoich możliwości. Skoncentruj się na akcji w pozycji, a nie na zakresie. Podczas ćwiczeń rozluźnij mięśnie szyi i twarzy i uspokój oczy. Oddychaj przez nos. Stosuj się do instrukcji nauczyciela. Po praktyce  połóż się w relaksie.

Planowanie praktyki

Wybierz odpowiedni poziom ćwiczeń dla siebie. Dokładny opis i zalecenia znajdziesz w zakładce Poziomy zajęć. Jeśli rozpoczynasz przygodę z jogą ćwicz dwa razy w tygodniu zgodnie z zaleceniami kursu wstępnego. Jeśli już praktykujesz, częstotliwość dostosuj do swoich możliwości wybierając zajęcia ze wszystkich kategorii. Skonstruuj swoją praktykę w cyklach tygodniowych. W I tygodniu miesiąca ćwicz pozycje stojące, w II siady, skręty i skłony, w III wygięcia do tyłu, a  w IV pozycje odwrócone, relaksy i pranayamy. W miesiącu, w którym występuje tydzień V wybierz też powitania słońca, pozycje brzuszne i balanse. Jeśli już dłużej praktykujesz jogę skonstruuj swoją praktykę zgodnie ze swoimi potrzebami.

Zalecenia szczególne

Jeśli jesteś w ciąży znajdź wykwalifikowanego nauczyciela jogi i praktykuj pod jego okiem. Podczas menstruacji, po ukończeniu kursu wstępnego wybierz lekcje z kategorii Zajęcia specjalistyczne – Menstruacja. W przypadku problemów z kręgosłupem, kolanami, barkami stosuj się do zaleceń nauczyciela. Możesz też, po ukończeniu kursu wstępnego wybrać lekcję z kategorii Zajęcia specjalistyczne. Podczas ćwiczeń możesz czuć pracę mięśni. Jeśli poczujesz ból w kręgosłupie, kolanach, barkach zmień sposób wykonywania ćwiczeń i zmniejsz ich intensywność.  Nie ćwicz po długim pobycie na słońcu, pod wpływem alkoholu lub innych substancji odurzających.