Opublikowano Dodaj komentarz

Historia jogi – odcinek 5

Historia jogi – odcinek nr 5

Dziś w naszych rozważaniach przeskoczymy o kilka tysięcy lat i zacytujemy słowa B.K.S. Iyengara – jednego z najbardziej znanych współczesnych nauczycieli jogi w świecie zachodnim. W swojej ostatniej książce  –  „Joga światłem życia” napisał tak jak poniżej, a  z czym zgadzamy się w 100%:

„Joga nie ma być religią czy dogmatem dla jakiejś jednej kultury. Chociaż joga wyrosła na glebie indyjskiej, w zamyśle jest ścieżką uniwersalną, drogą otwartą dla wszystkich, niezależnie od miejsca urodzenia i pochodzenia.”

Warto tu zwrócić uwagę na dwa aspekty – uniwersalność oraz kulturę indyjską i jednocześnie umieć je rozróżnić podczas praktyki jogi .

Jak już wiemy, joga ma długą historię i powstawała w innej kulturze. W związku z tym, uważamy, że warto popatrzeć na nią z szerszej perspektywy zarówno historycznej jak i kulturowej oraz społecznej. Pozwoli nam to na zrozumienie, co podczas praktyki jogi wynika z jej uniwersalnego przekazu, a co jest powiązane z kulturą indyjską.

Uczestnicząc w zajęciach jogi,  z dużym prawdopodobieństwem będziemy wykonywać  pozycje wojowników. Są to pozycje, które nas wzmocnią, rozciągną, odpowiednio wykonywane pozwolą nam pozbyć się bólu kręgosłupa, dodadzą energii …A tych zalet jest znacznie więcej…

Jest to prosty przykład, na którym możemy pokazać, co jest dla nas uniwersalne, a co wynika z historii, tradycji etc.  O ile same pozycje mają działanie uniwersalne, gdyż każdy praktykując je może poprawić swój stan psychofizyczny, o tyle nazwy, mamy wrażenie, wynikają z kultury indyjskiej.

I aby uprościć Wam i nam również, oddzielanie tego, co uniwersalne, a co związane z kulturą zapraszamy na następny odcinek o historii jogi. A od jutra rozpoczynamy tydzień pozycji stojących, podczas których będziecie mieć możliwość wykonywania wojowników!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.